haubtbahnhof | berlin – deniz agaoglu

harita

Ana bir hat olarak açılmadan önce, Berlin Haubtbahnhof – Lehrter Bahnhof olarak adlandırılan ,Berlin S-bahn banliyo demiryolu üzerinde yalnızca bir duraktı.

1871’de Berlin ve Lehrter arası bağlayıcı bir başlangıç istasyonu olarak açılan Lehrter İstasyonu, daha sonra Almanya’nın en önemli doğu-batı hattı haline gelecektir.

1882’de Stadtbahn , şehir istasyonunun tamamlanmasıyla,küçük bir değişim istasyonu olan Lehrter Stadhtbahnhof  yeni açılan hatla kurulacak bağlantıyı sağlamak amacıyla açıldı.Dolayısıyla bu istasyon Berlin S-bahn hattının bir parçaşı haline gelmiştir. 1884’te ise Hamburg İstasyonu’nun kapanmasının ardından Hamburg’a ulaşımı da tek eline almıştır.

II. Dünya Savaşı’nın verdiği büyük hasarın ardından ana istasyona olan sınırlı servisler devam ederken, İstasyon 1951’de durduruldu.

1957’de bu istasyon Berlin’in 750. yıldönümü anması içim kapsamlı olarak renove edildi.Batı Berlin kontrolünde yapılan renovasyon, orijinal durumuna sadık kalınmasını amaçlamış ve oldukça başarılı olmuştur. Bunun üzerine yapı koruma altına alınmıştır.

Ancak 2002 yılında, yapı korunma altına alınmış olmasına rağmen yeni merkezi istasyon yapımı için yıkılmıştır.

1879_lehrter_bhf

1871’de inşa edilen bu yapı, (Lehrter Bahnhof) tuğla cephesi ile neo-rönesans bir yapıdır.Yapı oldukça bezemeli büyük bir girişle insanları karşılar.Çelik destekleyicilere sahip uzun beşik tonoz çatıya sahiptir. Böyle görkemli bir mimariyle bütünleşen yapı ”istasyonlar arası bir saray” olarak anılmıştır.

Train_station_Berlin_Lehrter_Bahnhof_3

Almanya’nın uzlaşmasının ardından ise doğu-batı şehir hattına ek olarak  Berlin demiryolu ağının yeni kuzey-güney hattı inşa edilmesine karar verildi. Dolayısıyla Lehrter Stadtbahnhof yeni merkezi istasyon için akılcı bir yerleşim olarak göz önüne alınmıştır.

1989  Berlin Duvarı’nın yıkılışının ardından şehir plancılar uzalaşan Berlin için bir ulaşım planı üzerinde çalışmaya başlarlar.”Pilzkonzept” olarak adlandırılan plan, yeni kuzey-güney demiryolu hattının varolan şehir hattı ile kesiştirilmesi yönünde bir öneri sunmaktadır.

Haziran 1992’de hükümet yeni istasyonun Lehrter Bahnhof ‘un konumunda inşa edilmesi kararı alır.Bu alan her ne kadar şehir merkezine ve hükümet binalarına yakın olsa da,ciddi ölçüde bir mesken alanı değildir.

1993 yılında bir tasarım yarışması açılır. Bir Hamburg firması olan Gerkan , Marg and Partners’in sunmuş olduğu proje yarışmayı  kazanır.

7_xL 2188-01_Skizze_von_Gerkan

2_MB1-002-neu

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: